24-04-2010, 12:05
ÖZEL TEKNELER VE LİMAN İŞLEMLERİ
Amatör denizcilerin kullanacağı tekneler mevzuatımızda “Özel Tekne” tanımıyla yer almaktadır.
[SIZE=2]Özel Tekne: Ticari amaç olmaksı[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]zın münhasıran gezi, eğlence, spor ve amatör balıkçılık gibi faaliyetlerde kullanılan, ulusal standarda göre ölçüldüğünde boyu (LH) 2,5 metreden küçük ve 24 metreden büyük olmayan, mülkiyeti T.C. vatandaşlarına, Türkiye’de oturma izni almış olan yabancı uyruklu gerçek kişilere, su sporlarında faaliyeti olan Türkiye’de kurulu dernek ve vakı[/SIZE][/SIZE][SIZE=2]flara ait tekneleri ifade eder.
Özel tekneler, hiçbir surette gelir elde etmek amacı[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]yla kullanılamaz.
[/SIZE][/SIZE][SIZE=2](Bakı[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]nız: 2 Mart 2008 tarih ve 26[/SIZE][/SIZE][SIZE=2]804 sayı[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]lı Resmî Gazete’de yayım[/SIZE][/SIZE][SIZE=2]lanan Yönetmelik – İ[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]nternet ortamında ulaşmak için [/SIZE][/SIZE]www.adf.org.tr[SIZE=2] → Mevzuat)
[/SIZE]Özel tekneler Liman Başkanlıklarında kayıt altına alınır ve Denizcilik Müsteşarlığı tarafından bilgisayar ortamında tutulmakta olan Özel Tekne Kütüğü’ne işlenirler. Özel tekneler adına Özel Tekne Belgesi (ÖTB) düzenlenir. ÖTB, 5 yıl sürelidir. Özel teknelerin yerel idarelerce (belediyeler) kayıt altına alınmaları ve plâkayla donatılmaları söz konusu değildir, tek yasal belge ÖTB’dir.
ÖTB düzenlenebilmesi için tekne;
Daha önceden kaydedilmişse, Ölçü Belgesi’nin (Tonilâto Belgesi) iadesi,
Yeniyse, fatura ve CE uygunluk belgesinin ibrazı,
İkinci elden satın alınmışsa noter onaylı satış sözleşmesinin ibrazı ile mümkündür. Şu kadar ki, satış sözleşmesinin noter tarafından onaylanabilmesi için tekneyi satan kişinin önce ÖTB çıkartması gerekir. Bir diğer deyişle, teknesini satacak kişi, teknenin kaydını satıştan önce güncel mevzuata uygun hale getirmekle yükümlüdür.
Özel tekneler Ulusal Gemi Sicili’ne kaydedilmezler. Bir özel tekne Ulusal Gemi Sicili’ne ancak, üzerinde ipotek hakkı tesisi söz konusu olduğunda (örneğin, banka borcu), kaydedilebilir.
Özel teknelerde telsiz cihazı bulundurulması zorunlu değildir. Teknede telsiz cihazı varsa, Telsiz Ruhsatı alınmış olmalıdır. Ayrıca telsizi kullanan kişinin, telsiz cihazına uygun Telsiz Operatörü Yeterlik Belgesi’ne sahip olması zorunludur. Özel teknelerde genellikle VHF telsiz telefon cihazı kullanılmaktadır. Bu cihazı kullanacak kişinin KMT(SRC) belgesi (Kısa Mesafe Telsiz) sahibi olması gerekir. KMT sınavla alınır (Sınava başvurmak için bakınız: http://www.adf.org.tr).
Yurtdışına çıkışlarda özel tekneler adına Transit Log belgesi düzenlenir.
Bu belge, Liman Başkanlıklarından, Marinalardan ve Deniz Ticaret Odalarından satın alınır. Belge, doldurulduktan sonra sırasıyla Liman Başkanlığı, Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü Denetim Merkezi (Sahil Sıhhiye), Pasaport Polisi ve Gümrük Muayene Memurluğu yetkililerince imzalanır ve mühürlenir. Yurda dönüş kaydı, çıkışta alınmış olan belge üzerinde kapatılır, yeni bir Transit Log düzenlenmez. Belgenin amacı teknenin yurtdışına çıkışını ve yurda dönüşünü takip etmek ve yabancı ülke limanlarına varışta gerektiğinde Türkiye’yi yasal yollardan terk etmiş olduğunu kanıtlamaktır.
Amatör denizcilerin kullanacağı tekneler mevzuatımızda “Özel Tekne” tanımıyla yer almaktadır.
[SIZE=2]Özel Tekne: Ticari amaç olmaksı[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]zın münhasıran gezi, eğlence, spor ve amatör balıkçılık gibi faaliyetlerde kullanılan, ulusal standarda göre ölçüldüğünde boyu (LH) 2,5 metreden küçük ve 24 metreden büyük olmayan, mülkiyeti T.C. vatandaşlarına, Türkiye’de oturma izni almış olan yabancı uyruklu gerçek kişilere, su sporlarında faaliyeti olan Türkiye’de kurulu dernek ve vakı[/SIZE][/SIZE][SIZE=2]flara ait tekneleri ifade eder.
Özel tekneler, hiçbir surette gelir elde etmek amacı[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]yla kullanılamaz.
[/SIZE][/SIZE][SIZE=2](Bakı[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]nız: 2 Mart 2008 tarih ve 26[/SIZE][/SIZE][SIZE=2]804 sayı[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]lı Resmî Gazete’de yayım[/SIZE][/SIZE][SIZE=2]lanan Yönetmelik – İ[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]nternet ortamında ulaşmak için [/SIZE][/SIZE]www.adf.org.tr[SIZE=2] → Mevzuat)
[/SIZE]Özel tekneler Liman Başkanlıklarında kayıt altına alınır ve Denizcilik Müsteşarlığı tarafından bilgisayar ortamında tutulmakta olan Özel Tekne Kütüğü’ne işlenirler. Özel tekneler adına Özel Tekne Belgesi (ÖTB) düzenlenir. ÖTB, 5 yıl sürelidir. Özel teknelerin yerel idarelerce (belediyeler) kayıt altına alınmaları ve plâkayla donatılmaları söz konusu değildir, tek yasal belge ÖTB’dir.
ÖTB düzenlenebilmesi için tekne;
Daha önceden kaydedilmişse, Ölçü Belgesi’nin (Tonilâto Belgesi) iadesi,
Yeniyse, fatura ve CE uygunluk belgesinin ibrazı,
İkinci elden satın alınmışsa noter onaylı satış sözleşmesinin ibrazı ile mümkündür. Şu kadar ki, satış sözleşmesinin noter tarafından onaylanabilmesi için tekneyi satan kişinin önce ÖTB çıkartması gerekir. Bir diğer deyişle, teknesini satacak kişi, teknenin kaydını satıştan önce güncel mevzuata uygun hale getirmekle yükümlüdür.
Özel tekneler Ulusal Gemi Sicili’ne kaydedilmezler. Bir özel tekne Ulusal Gemi Sicili’ne ancak, üzerinde ipotek hakkı tesisi söz konusu olduğunda (örneğin, banka borcu), kaydedilebilir.
Özel teknelerde telsiz cihazı bulundurulması zorunlu değildir. Teknede telsiz cihazı varsa, Telsiz Ruhsatı alınmış olmalıdır. Ayrıca telsizi kullanan kişinin, telsiz cihazına uygun Telsiz Operatörü Yeterlik Belgesi’ne sahip olması zorunludur. Özel teknelerde genellikle VHF telsiz telefon cihazı kullanılmaktadır. Bu cihazı kullanacak kişinin KMT(SRC) belgesi (Kısa Mesafe Telsiz) sahibi olması gerekir. KMT sınavla alınır (Sınava başvurmak için bakınız: http://www.adf.org.tr).
Yurtdışına çıkışlarda özel tekneler adına Transit Log belgesi düzenlenir.
Bu belge, Liman Başkanlıklarından, Marinalardan ve Deniz Ticaret Odalarından satın alınır. Belge, doldurulduktan sonra sırasıyla Liman Başkanlığı, Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü Denetim Merkezi (Sahil Sıhhiye), Pasaport Polisi ve Gümrük Muayene Memurluğu yetkililerince imzalanır ve mühürlenir. Yurda dönüş kaydı, çıkışta alınmış olan belge üzerinde kapatılır, yeni bir Transit Log düzenlenmez. Belgenin amacı teknenin yurtdışına çıkışını ve yurda dönüşünü takip etmek ve yabancı ülke limanlarına varışta gerektiğinde Türkiye’yi yasal yollardan terk etmiş olduğunu kanıtlamaktır.