Konuyu Oyla:
  • Derecelendirme: 0/5 - 0 oy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Özel tekneler ve lİman İŞlemlerİ
#1
ÖZEL TEKNELER VE LİMAN İŞLEMLERİ
Amatör denizcilerin kullanacağı tekneler mevzuatımızda “Özel Tekne” tanımıyla yer almaktadır.
[SIZE=2]Özel Tekne: Ticari amaç olmaksı[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]zın münhasıran gezi, eğlence, spor ve amatör balıkçılık gibi faaliyetlerde kullanılan, ulusal standarda göre ölçüldüğünde boyu (LH) 2,5 metreden küçük ve 24 metreden büyük olmayan, mülkiyeti T.C. vatandaşlarına, Türkiye’de oturma izni almış olan yabancı uyruklu gerçek kişilere, su sporlarında faaliyeti olan Türkiye’de kurulu dernek ve vakı[/SIZE][/SIZE][SIZE=2]flara ait tekneleri ifade eder.
Özel tekneler, hiçbir surette gelir elde etmek amacı
[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]yla kullanılamaz.
[/SIZE]
[/SIZE]
[SIZE=2](Bakı[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]nız: 2 Mart 2008 tarih ve 26[/SIZE][/SIZE][SIZE=2]804 sayı[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]lı Resmî Gazete’de yayım[/SIZE][/SIZE][SIZE=2]lanan Yönetmelik – İ[/SIZE][SIZE=2][SIZE=2]nternet ortamında ulaşmak için [/SIZE][/SIZE]www.adf.org.tr[SIZE=2] → Mevzuat)
[/SIZE]Özel tekneler Liman Başkanlıklarında kayıt altına alınır ve Denizcilik Müsteşarlığı tarafından bilgisayar ortamında tutulmakta olan Özel Tekne Kütüğü’ne işlenirler. Özel tekneler adına Özel Tekne Belgesi (ÖTB) düzenlenir. ÖTB, 5 yıl sürelidir. Özel teknelerin yerel idarelerce (belediyeler) kayıt altına alınmaları ve plâkayla donatılmaları söz konusu değildir, tek yasal belge ÖTB’dir.
ÖTB düzenlenebilmesi için tekne;
Daha önceden kaydedilmi
şse, Ölçü Belgesi’nin (Tonilâto Belgesi) iadesi,
Yeniyse, fatura ve CE uygunluk belgesinin ibrazı
,
İkinci elden satın alınmışsa noter onaylı satış sözleşmesinin ibrazı ile mümkündür. Şu kadar ki, satış sözleşmesinin noter tarafından onaylanabilmesi için tekneyi satan kişinin önce ÖTB çıkartması gerekir. Bir diğer deyişle, teknesini satacak kişi, teknenin kaydını satıştan önce güncel mevzuata uygun hale getirmekle yükümlüdür.
Özel tekneler Ulusal Gemi Sicili’ne kaydedilmezler. Bir özel tekne Ulusal Gemi Sicili’ne ancak, üzerinde ipotek hakkı tesisi söz konusu olduğunda (örneğin, banka borcu), kaydedilebilir.
Özel teknelerde telsiz cihazı bulundurulması zorunlu değildir. Teknede telsiz cihazı varsa, Telsiz Ruhsatı alınmış olmalıdır. Ayrıca telsizi kullanan kişinin, telsiz cihazına uygun Telsiz Operatörü Yeterlik Belgesi’ne sahip olması zorunludur. Özel teknelerde genellikle VHF telsiz telefon cihazı kullanılmaktadır. Bu cihazı kullanacak kişinin KMT(SRC) belgesi (Kısa Mesafe Telsiz) sahibi olması gerekir. KMT sınavla alınır (Sınava başvurmak için bakınız: http://www.adf.org.tr).
Yurtdışı
na çıkışlarda özel tekneler adına Transit Log belgesi düzenlenir.
Bu belge, Liman Başkanlıklarından, Marinalardan ve Deniz Ticaret Odalarından satın alınır. Belge, doldurulduktan sonra sırasıyla Liman Başkanlığı, Hudut ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü Denetim Merkezi (Sahil Sıhhiye), Pasaport Polisi ve Gümrük Muayene Memurluğu yetkililerince imzalanır ve mühürlenir. Yurda dönüş kaydı, çıkışta alınmış olan belge üzerinde kapatılır, yeni bir Transit Log düzenlenmez. Belgenin amacı teknenin yurtdışına çıkışını ve yurda dönüşünü takip etmek ve yabancı ülke limanlarına varışta gerektiğinde Türkiye’yi yasal yollardan terk etmiş olduğunu kanıtlamaktır.
Bul
Cevapla
#2
ÖZEL TEKNELERİ KULLANMAK İÇİN GEREKEN YETERLİKLER
Özel tekneler en az ADB (Amatör Denizci Belgesi) veya Gemici ve üstü yeterlik belgesi sahibi bir kişinin sevk ve idaresinde, bölge ve mesafe sınırı olmaksızın seyre çıkarlar.
ADB sahibi 16 yaşından küçük kişiler, boyu 7 metreden, sürati saatte 7 deniz milinden fazla olan özel tekneleri sevk ve idare edemezler.
Bir özel tekne, sahibi tarafından başkalarına, tekne sahibi dernek veya vakıf ise bunların sporcularına, “Yetki Yazısı” ile geçici olarak verilebilir. “Yetki Yazısı” seyir süresince teknede bulundurulur ve yetki devredilen kişi en az ADB veya Gemici ve üstü yeterlik belgesine sahip olmak zorundadır.
ADB ile sadece Özel Tekneler ile Turizm mevzuatı uyarınca kurulmuş, yat işletme belgesine sahip firmaların mürettebatsız (bare-boat) kiraya verdikleri tekneleri sevk ve idare etmek mümkündür. Bu belgeyle gemiadamı* sıfatıyla çalışılamaz, yat işletme belgesi sahibi firmalar tarafından kiraya verilenler dışında başka “ticarî” kayıtlı tekne kullanılamaz. ADB sınavla alınır (Bakınız: 2 Mart 2008 tarih ve 26804 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yönetmelik – İnternet ortamında ulaşmak ve sınava başvurmak için http://www.adf.org.tr).
[SIZE=2][SIZE=2]*Deniz İş[/SIZE][/SIZE][SIZE=2][SIZE=2] Kanunu: Bir hizmet akdine dayanarak gemide çalışan kaptan, zabit ve tayfalarla diğer kimselere “gemiadamı” denir.
[/SIZE]
[/SIZE]
Motoru on beygir gücünden az özel tekneleri, sadece kürekle yürütülen motorsuz tekneleri, kano ve kayaklar ile su sporlarında faaliyeti olan spor kulübü derneklere ve bunların üst kuruluşlarına ait veya tahsis edilmiş olmak şartıyla, ulusal ve uluslararası yarış sınıfı (kürek sporu tekneleri ile Optimist, Laser, Fin, 420, 470, Pirat, Dragon, Wind Surf gibi yelken sporu tekneleri) spor amaçlı tekneleri kullanan kişilerin ADB sahibi olması gerekmez.
Gerçek veya tüzel kişi tacirlere ait olmayan, gezi, eğlence, spor gibi amaçlarla kullanılan ve boyları 24 metreden büyük tekneler adına, tonilâto belgesi ve yürürlükteki Turizm Mevzuatı uyarınca Özel Yat Kayıt Belgesi düzenlenir. Gerçek veya tüzel kişi tacirlere ait tekneler adına, ÖTB veya Özel Yat Kayıt Belgesi düzenlenmez, tekne boyu ve kullanım amacı dikkate alınmaz.
Boyları 24 metreden büyük Özel Yatlar, “Gemilerin Gemiadamları ile Donatılmasına İlişkin Yönerge”nin yatların gemiadamları ile donatımına ilişkin 8 sayılı çizelgesi uyarınca donatılır.

Ticari Yat
YAT KAPTANI
Usta Gemici
Gemici
YAĞCI
TOPLAM
150 GT’ dan büyük
1
1
1
1
4
100 GT – 150 GT
1
2
1
4
50 GT – 99 GT
1
1
2
18 GT – 49 GT
1
1
2
18 GT’ den küçük
1
1


150 GT’ den küçük yatlarda yağ
cı yerine gemici çalıştırılabilir.
Kabotaj ve Liman Seferinde 18 GT’ den küçük Ticari Yatlarda Yat Kaptanı yerine Gemici kaptanlık yapabilir.
Yakın Kıyısal Sefer Bölgesinde Sınırlı Kaptanlar yatlarda kaptanlık yapabilir.
Kabotaj Sefer bölgesinde Sınırlı Vardiya Zabitleri yatlarda kaptanlık yapabilir.
Ticari Sürat Motorlarını gemici yeterliğine sahip gemiadamı sevk ve idare eder.
Bul
Cevapla
#3
bu ne yaw böyle denizede çıkmayalım bari HadiordanRolleyes
*Erden tuna 1963 YALOVA

YA SEV YA TERKET
**********


[Resim: image.php?type=sigpic&userid=1515&dateline=1220305074]
Bul
Cevapla
#4
Bilgiler için teşekkürler Nihat.
Bornova - izmir
Bul
Cevapla
#5
merhaba 2. el tekne devir masrafı nedir bilen duyan var mı? yani alıcı olarak devir esnasında ne kadar harcanıyor?
Bul
Cevapla
#6
rumelian yazdı:merhaba 2. el tekne devir masrafı nedir bilen duyan var mı? yani alıcı olarak devir esnasında ne kadar harcanıyor?
2. el teknelerde 2 türlü devir vardır,
1.si liman başkanlığına kayıtlıysa liman başkanlığından devir yapılır bu masrafsızdır,
2.si eğer liman başkanlığına kayıtlı değilse noterden devir yapılır ama bunu her noter yapmıyor,liman başkanlığına bunu söylediğimde aslında yapmaları gerekiyor ama hepsi yapmıyor dedi.noter masrafı ne kadardır bilmiyorum.
birde hiç devir almadan faturayı alırsınız o faturayla siz liman başkanlığınıza kayıt yaptırırsınız buda bir seçenek tabiiki.
Bul
Cevapla
#7
cem bey ayrıca bu işleri yapan (tekne motor işleri)işlemcilerde var noterden vekalet verdinizmi o hallediyor,eğer düşünürseniz bana özel mesaj atın telefon numarasını vereyim işlemcinin.
Bul
Cevapla
#8
daha net bir tekne adayım yok. adb için başvurdum. nisanda sınava gireceğim. 2 seçeneğim var temiz fiber 4,5 metre civarı bir şey alıp acemilik atmak. veya kamaralı 5-6 metre, uzun yıllar keyifle süreceğim bir tekne.. boğazda süreceğim için hangisi acemi için daha güvenlidir bilemiyorum.ama büyük ve ağır bir tekneyi alabora etmeyi beceremem herhalde. Happy
Bul
Cevapla
#9
rumelian yazdı:daha net bir tekne adayım yok. adb için başvurdum. nisanda sınava gireceğim. 2 seçeneğim var temiz fiber 4,5 metre civarı bir şey alıp acemilik atmak. veya kamaralı 5-6 metre, uzun yıllar keyifle süreceğim bir tekne.. boğazda süreceğim için hangisi acemi için daha güvenlidir bilemiyorum.ama büyük ve ağır bir tekneyi alabora etmeyi beceremem herhalde. Happy
cem 5 metreden küçük tekneye adb gerekmiyor bin açıl denize kimse bişey sormuyor ama teknenin liman başkanlığından ruhsatını alman lazım.
tekneyi denizde alabora etmek çok kolaydır,bazen küçük bir tekne bazen büyük tekne dalgayı yanlış yönden alırsan anında ya alabora olursun yada su alır batarsın.deniz tecrüben yoksa boğaz için ilk denize açılacaklara çok dikkatli olmalarını tavsiye ederim.
35 senedir teknelerle haşır neşr olurum geçen yaz kafadan su aldım az daha batıyordum.denizin bin türlü hali vardır şakaya gelmez ustayım dedirtmez.boğazda büyük küçük hepsi zordur.
Bul
Cevapla
#10
LeVrEkCi yazdı:cem 5 metreden küçük tekneye adb gerekmiyor bin açıl denize kimse bişey sormuyor ama teknenin liman başkanlığından ruhsatını alman lazım.
tekneyi denizde alabora etmek çok kolaydır,bazen küçük bir tekne bazen büyük tekne dalgayı yanlış yönden alırsan anında ya alabora olursun yada su alır batarsın.deniz tecrüben yoksa boğaz için ilk denize açılacaklara çok dikkatli olmalarını tavsiye ederim.
35 senedir teknelerle haşır neşr olurum geçen yaz kafadan su aldım az daha batıyordum.denizin bin türlü hali vardır şakaya gelmez ustayım dedirtmez.boğazda büyük küçük hepsi zordur.


Usta olmadığın tüm zamanlarda usta olduğunu sanıyorsun.Gerçekten usta olduğunda da ustayım diyemiyorsun..Happy

Yalan dünya yaaa...SiyirdimBravo Nihat.Alkis
Bul
Cevapla


Konu ile Alakalı Benzer Konular
Konular Yazar Yorumlar Okunma Son Yorum
  tekneler hakkında sıkça sorulan sorular LeVrEkCi 7 3,856 25-04-2010, 00:47
Son Yorum: yycolak
  Özel teknelerİn kaydi, belgelendİrİlmesİ ve teÇhİzat donatimina İlİŞkİn teblİĞ LeVrEkCi 14 5,981 25-04-2010, 00:39
Son Yorum: yycolak
  Özel teknelerde bulundurulması gerekenler LeVrEkCi 1 2,282 24-04-2010, 17:32
Son Yorum: orhanekmekci

Hızlı Menü:


Konuyu Okuyanlar: 1 Ziyaretçi