26-11-2009, 00:56
(Son Düzenleme: 26-11-2009, 01:01, Düzenleyen: Albatros-gr.)
Son actigim konuda (Her sey guzel baslamisti)
http://www.amatorbalikci.net/showthread.php?t=11476
,Niyazi(ilerya)sagolsun,basimiza gelen problemin nedenin bulmak icin
konuyu uzman olan arkadasi,Kaan Erdal`a danisti.Devaminda Kaan Erdal,konu icinde bir cevap yazmistir(cevap 55).Buradan da Niyazi ve Kaan arkadaslarimiza da ,konuyla ilgilendikleri icin memnuniyetimi ifade etmek isterim.
NOT:Konu icindeki cevap 55 herkez tarafindan gorulebilmesi icin ,ayri bir konu actim.Umarim tekne ve deniz motoru ile av yapan diger amator balikci arkadaslarimizida faydali olur.
..................................................................................................
Kaan Erdal problem ile ilgili asagidaki aciklamayi yapmistir.
merhaba…
Şöyle bir açıklama getireyim;
Motorlardan kaynaklanan takribi 40-50 derecelik veya en fazla 90 derecelik sıcaklıklar bu
metal yorgunluğunu yapmaz, bu derece ısılarda oluşacak tek metal yorgunluğu şöyle olabilir;
Parça büyük ve nispeten ince bir parçaysa ve parçanın farklı yerleri farklı ısınırsa, yani
başında 20 derece, sonunda 50 derece gibi ısılar (dereceler afakidir) ile çalışmakta ise; bu
farklı ısı değerlerinin farklı yüzey gerilimleri oluşturması sonucunda metalin homojenliği
bozulabilir ve “çok uzun” süre zarfında metal yorgunluğu sonucu deformasyon gelişebilir.
Ama mevzu bahis tekne parçası, motor çalıştığı süreler içerisinde her zaman su içinde
bulunmakta olduğundan homojen bir soğumaya maruz kalacaktır, bu da metal yorgunluğunun
ısı faktöründen olmayacağını göstermektedir.
Sizin dediğiniz gibi döküm hatasından kaynaklanabilir, misal; içine fazla boraks koyarız,
malzeme içerisinden gaz kusması gerekirken bu sefer içine gaz almaya başlar, bu da ağır
mekanik iş gören parçalarda zamanla yıpranmaya sebebiyet verebilir.
Ben o parçanın eskimekten+üretimde oluşan çok ufak da olsa bir hatadan (gaz boşlukları,
malzemede uygulanan ısıl işlemler veya norm içinde de olsa kimyasal element
kompozisyonunda üst veya alt limitlerde üretim yapmak bu hatalardan bir kaçıdır)
kaynaklanabileceğini düşünüyorum. Herhangi bir yaptırım da yapılmayacaktır, zira motorun
garanti süresi dolduktan sonra üretim kusurları da karşılanmaz (çok ekstra durumlar
haricinde).
Mühendis gözüyle görüşüm budur. Ayrıca motorun atmış olan boyası, sıcaklık+zaman+tuz
korozyonu sebebiyledir ve son derece normaldir.
Yardımcı olabildiysem ne mutlu bana.
Görüşmek üzere, şimdiden iyi bayramlar dileklerimle…
Bir nokta daha belirteyim; sezon bitince eğer tekne karaya alınıyorsa, motor sökülmeden
önce büyük bir varilin içine tatlı su konup motor bunun içine yerleştirilip boş viteste 5 dakika
kadar çalıştırılırsa, motor aksamlarında tuzlu su ile haşır neşir olmuş parçalardan tuz
yıkanacak ve tuzun korozif etkilerinden büyük ölçüde kurtulunacaktır. Ayrıca motorun o
sırada tatlı su geçmeyen aksamları (motor kapağı, kafanın altındaki mil vs) tatlı su emdirilmiş
bir süngerle silinip hareketli aksam yağlanırsa metal dayanımı çok artar. Özellikle mevzu bahis
mil gibi hareketli ve ağır yük çeken parçaların paslanmamasını sağlamak bu tip talihsiz
durumları en kötü ihtimalle erteleyecektir. İmkanlar uygunsa sezonluk bakım
yapılması/yaptırılması bu konuda çok önemlidir…
Kaan ERDAL
http://www.amatorbalikci.net/showthread.php?t=11476
,Niyazi(ilerya)sagolsun,basimiza gelen problemin nedenin bulmak icin
konuyu uzman olan arkadasi,Kaan Erdal`a danisti.Devaminda Kaan Erdal,konu icinde bir cevap yazmistir(cevap 55).Buradan da Niyazi ve Kaan arkadaslarimiza da ,konuyla ilgilendikleri icin memnuniyetimi ifade etmek isterim.
NOT:Konu icindeki cevap 55 herkez tarafindan gorulebilmesi icin ,ayri bir konu actim.Umarim tekne ve deniz motoru ile av yapan diger amator balikci arkadaslarimizida faydali olur.
..................................................................................................
Kaan Erdal problem ile ilgili asagidaki aciklamayi yapmistir.
merhaba…
Şöyle bir açıklama getireyim;
Motorlardan kaynaklanan takribi 40-50 derecelik veya en fazla 90 derecelik sıcaklıklar bu
metal yorgunluğunu yapmaz, bu derece ısılarda oluşacak tek metal yorgunluğu şöyle olabilir;
Parça büyük ve nispeten ince bir parçaysa ve parçanın farklı yerleri farklı ısınırsa, yani
başında 20 derece, sonunda 50 derece gibi ısılar (dereceler afakidir) ile çalışmakta ise; bu
farklı ısı değerlerinin farklı yüzey gerilimleri oluşturması sonucunda metalin homojenliği
bozulabilir ve “çok uzun” süre zarfında metal yorgunluğu sonucu deformasyon gelişebilir.
Ama mevzu bahis tekne parçası, motor çalıştığı süreler içerisinde her zaman su içinde
bulunmakta olduğundan homojen bir soğumaya maruz kalacaktır, bu da metal yorgunluğunun
ısı faktöründen olmayacağını göstermektedir.
Sizin dediğiniz gibi döküm hatasından kaynaklanabilir, misal; içine fazla boraks koyarız,
malzeme içerisinden gaz kusması gerekirken bu sefer içine gaz almaya başlar, bu da ağır
mekanik iş gören parçalarda zamanla yıpranmaya sebebiyet verebilir.
Ben o parçanın eskimekten+üretimde oluşan çok ufak da olsa bir hatadan (gaz boşlukları,
malzemede uygulanan ısıl işlemler veya norm içinde de olsa kimyasal element
kompozisyonunda üst veya alt limitlerde üretim yapmak bu hatalardan bir kaçıdır)
kaynaklanabileceğini düşünüyorum. Herhangi bir yaptırım da yapılmayacaktır, zira motorun
garanti süresi dolduktan sonra üretim kusurları da karşılanmaz (çok ekstra durumlar
haricinde).
Mühendis gözüyle görüşüm budur. Ayrıca motorun atmış olan boyası, sıcaklık+zaman+tuz
korozyonu sebebiyledir ve son derece normaldir.
Yardımcı olabildiysem ne mutlu bana.
Görüşmek üzere, şimdiden iyi bayramlar dileklerimle…
Bir nokta daha belirteyim; sezon bitince eğer tekne karaya alınıyorsa, motor sökülmeden
önce büyük bir varilin içine tatlı su konup motor bunun içine yerleştirilip boş viteste 5 dakika
kadar çalıştırılırsa, motor aksamlarında tuzlu su ile haşır neşir olmuş parçalardan tuz
yıkanacak ve tuzun korozif etkilerinden büyük ölçüde kurtulunacaktır. Ayrıca motorun o
sırada tatlı su geçmeyen aksamları (motor kapağı, kafanın altındaki mil vs) tatlı su emdirilmiş
bir süngerle silinip hareketli aksam yağlanırsa metal dayanımı çok artar. Özellikle mevzu bahis
mil gibi hareketli ve ağır yük çeken parçaların paslanmamasını sağlamak bu tip talihsiz
durumları en kötü ihtimalle erteleyecektir. İmkanlar uygunsa sezonluk bakım
yapılması/yaptırılması bu konuda çok önemlidir…
Kaan ERDAL
[SIGPIC][/SIGPIC][SIZE=1]Bir kisiye balik verecegine,balik tutmayi ogret
[/SIZE]
![71 71](https://www.amatorbalikci.net.tr/images/smilies/1/71.gif)