02-05-2007, 10:31
TEKNECİLİKTekne Bakımı Tekneler suda kaldıkları sürece fiziksel yada kimyasal birçok dış etkiyle zarar görür.Deniz suyunda bulunan tuz ve kimyasal maddeler çelik,ahşap veya fiberden yapılan teknelere zarar verirler.Aynı şekilde dalga ve rüzgar gibi fiziksel etmenlerde teknemizde hasar oluştururlar.Teknemize en çok zararı verenler ise teknelerin altına yapışan küçük yaratıklardır.Bu olaya kekamoz da denir.Zamanla yosun tutan teknenin altında yer eden bu yaratıklar hem teknenin hızını keser hemde ahşap teknelere büyük zarar verirler.
Özellikle uzun süre,hareketsiz bekleyen teknelerin altı,yosun,midye vs. gibi canlıların yer edinmesi için çok uygundur.Bunları önlemek için zehirli boyalar üretilmiştir.Zehirli boyalarında derceleri vardır.Dereceye göre dayanma süreleri vardır.Genelde yarışan yatlar az zehirli boyaları tercih ederek,sürtünmenin zararlı etkisini en aza indirirler.Ama gezi tekneleri için bunun pek bir önemi yoktur.Devamlı yol yapan teknelerinde pek zehirliye ihtiyaçları yoktur.Sol üstteki resimde bu canlıların ve sudaki kimyasal maddelerin pervaneye bile nasıl zarar verdikleri açıkca görülüyor.
Amatör denizcilerin ve yat sahiplerinin teknelerinin altının durumlarını takip etmeleri gerekir.En azından zehirli boya yoksa,ayda bir,zehirli boya varsada zamanı gelince bakımı yapılmalıdır.Çünkü aşırı biriken kekamoz özellikle yelkenli teknelerin dümen hareketlerini etkisiz hale getirebilir.Tekne bakımı denince akıllara sadece teknemizin karinası(alt kısmı) gelmemelidir.Teknemizde bulunan motorunda bakımı yapılmalıdır .Motorun bakımsız olması teknede yangın bileçıkarabilir.Motorun aşırı ısınması,egsoz borusunun iyi yalıtılmaması,akü başlarının kötü bağlanması sonucu çıkabilecek bir kıvılcım ve sıcak havalarda benzin gibi yanıcı maddelerin buharlaşmasına dikkat edilmelidir.En küçük teknelerde(boyu 15m'nin altı) bile motor kapağı yanı ve kamarada en az 2 kg'lık2 tane yangın söndürme tüpü bulunmalıdır. Ayrıca teknedeki seyire yardımcı fenerler,teknenin sigortaları ve elektrik tesisatı,belirli aralıklarla kontrol edilmelidir.Elektrik koblalarının eskimesi veya zamanla kablo kesitlerinin yetersizliği büyük sorunlara yol açabilir.Kısacası amatör bir denizci veya bir kaptan teknesini devamlı kontrol etmelidir
alıntı:yelken okulu
Özellikle uzun süre,hareketsiz bekleyen teknelerin altı,yosun,midye vs. gibi canlıların yer edinmesi için çok uygundur.Bunları önlemek için zehirli boyalar üretilmiştir.Zehirli boyalarında derceleri vardır.Dereceye göre dayanma süreleri vardır.Genelde yarışan yatlar az zehirli boyaları tercih ederek,sürtünmenin zararlı etkisini en aza indirirler.Ama gezi tekneleri için bunun pek bir önemi yoktur.Devamlı yol yapan teknelerinde pek zehirliye ihtiyaçları yoktur.Sol üstteki resimde bu canlıların ve sudaki kimyasal maddelerin pervaneye bile nasıl zarar verdikleri açıkca görülüyor.
Amatör denizcilerin ve yat sahiplerinin teknelerinin altının durumlarını takip etmeleri gerekir.En azından zehirli boya yoksa,ayda bir,zehirli boya varsada zamanı gelince bakımı yapılmalıdır.Çünkü aşırı biriken kekamoz özellikle yelkenli teknelerin dümen hareketlerini etkisiz hale getirebilir.Tekne bakımı denince akıllara sadece teknemizin karinası(alt kısmı) gelmemelidir.Teknemizde bulunan motorunda bakımı yapılmalıdır .Motorun bakımsız olması teknede yangın bileçıkarabilir.Motorun aşırı ısınması,egsoz borusunun iyi yalıtılmaması,akü başlarının kötü bağlanması sonucu çıkabilecek bir kıvılcım ve sıcak havalarda benzin gibi yanıcı maddelerin buharlaşmasına dikkat edilmelidir.En küçük teknelerde(boyu 15m'nin altı) bile motor kapağı yanı ve kamarada en az 2 kg'lık2 tane yangın söndürme tüpü bulunmalıdır. Ayrıca teknedeki seyire yardımcı fenerler,teknenin sigortaları ve elektrik tesisatı,belirli aralıklarla kontrol edilmelidir.Elektrik koblalarının eskimesi veya zamanla kablo kesitlerinin yetersizliği büyük sorunlara yol açabilir.Kısacası amatör bir denizci veya bir kaptan teknesini devamlı kontrol etmelidir
alıntı:yelken okulu